Ni som har haft vägarna förbi T-Centralen i Stockholm på sistone har kanske noterat att vissa rulltrappor kring röda och gröna linjen är avstängda för tillfället?
Det beror på att flera rulltrappor här ska monteras ned och ersättas med nya. Det installeras även en fjärde rulltrappa på ett par ställen där det tidigare bara har funnits tre, och kapaciteten ökar alltså med 25%.
Miljön i T-Centralen är lite mer komplex jämfört med resten av Stockholm, då det är den mest trafikerade stationen i stan. Här möts alla tunnelbanelinjer, och mer än 300 000 människor färdas här dagligen. Det är alltså många delar som måste fungera.
Detta gör T-Centralen till det svåraste stället att byta rulltrappor på, eftersom det alltid är vältrafikerat med folk och vi jobbar med små marginaler. Varje rulltrappa väger mellan 60 och 70 ton – det vill säga väldigt tunga vikter som ska transporteras genom trånga ytor.
Vi är stolta specialister på rulltrappor
Vi på Tunga Lyft är som tur var specialister på att utföra dessa arbeten utan att påverka miljön och samhället. Vi erbjuder verksamma och funktionella lösningar till varje unikt utförande, och kan med stolthet kalla oss nummer ett på just rulltrappsbyten. Alltså är vi väldigt glada över att ha fått förtroendet att byta de flesta rulltrappor i T-Centralen.
Vi är fem personer som jobbar på T-Centralen och varje rulltrappa tar ca tre nätter att bytas ut. De monteras av och transporteras ner på rälsar som vi har monterat på varje sida av rulltrappan.
Vår hydraulikpump är hjärtat av hela arbetet, då den drar ner rulltrappans alla delar med hjälp av vajrar. När rulltrapporna är nedmonterade forslas de vidare på ett tåg genom tunnelbanan för vidare transport mot återvinningen.
Har ni någonsin undrat hur en rulltrappa ser ut underifrån? Såklart, det har väl alla!
Det är en häftig maskin, byggd av många stora och starka komponenter som inte syns utåt. Lyfter vi panelerna och tittar under kan vi se de stora maskinerna som lever sitt eget liv under marken. Kolla filmen så får ni se!