Fler och fler flyttar till storstäderna, och om 20 år beräknas betydligt fler både bo i och pendla till Göteborg. Problemet är bara att Göteborgs centralstation har nått sitt kapacitetstak och kan under de trafiktätaste delarna på dygnet inte ta emot fler tåg..
Det är här västlänken kommer in i bilden. Den blivande åtta kilometer långa järnvägen för region- och pendeltåg kommer när den är färdig 2026 göra så att 100 000 boende och 130 000 arbetande ha både gång- och cykelavstånd till en pendeltågsstation i centrala Göteborg.
Detta kommer leda till att många fler får möjligheten att pendla mer miljövänligt – på kortare tid.
Västlänken får tre nya stationer under jorden: Centralen, Korsvägen och Haga. Den kommer även bidra till att öka tågkapaciteten i Göteborg, samtidigt som den förbättrar pendlingsmöjligheterna och hjälper därmed att utveckla arbetsmarknadsregionen runt staden.
Tunga Lyft transporterar
Vi på Tunga Lyft är stolta över att få hjälpa till med det här viktiga arbetet. Vår uppgift är att hjälpa NCC att transportera armeringskorgar från tillverkningsplatsen ut till montageplatsen. Och som vanligt när vi är i farten handlar det inte om några minikorgar, utan dessa är 26 meter långa, 6 meter breda och väger nästan 30 ton. Det ni.
Så, tack vare att tågkapaciteten stärks med en tunnel under mark istället för att bygga ut ovan jord, kan mark frigöras till mer grönområden, bostäder och arbetsplatser. Stadstrafiken kommer att lätta och områdena runt de nya stationerna ska utvecklas till attraktiva miljöer att vistas i. Göteborg blir helt enkelt en ännu goare stad!