Arbetet med järnvägsbron över E18 fortsätter. Första delen blev klar sommaren 2019, och allt beräknas vara helt klart nu i sommar 2020…
Järnvägsbron är en del av Mälarbanan och ligger lite norr om Västerås central. Själva bytet görs för att banan ska kunna klara tyngre trafik, och tack vara att det är två spår kan tågen fortsätta passera samtidigt som bron byts ut steg för steg.
Sträckan är en mycket viktig transportväg för specialtransporter. Här fraktas till exempel timmer, stål och transformatorer, och idag leds de tyngre transporterna om längs andra färdvägar.
Vi på Tunga Lyft har hjälpt till med att höja bron, flytta i sidled och sen sänka ner den. Den nya bron byggs sen bredvid, och här lägger vi upp den på balkar så den läggas ner i sin form och gjutas, och plockar sen bort balkarna igen innan den sänks ner i brofundamentet.
Den totala vikten låg på hela 1000 ton, och vi använde klätterdomkrafter och vanliga domkrafter för att utföra arbetet. Den stora utmaningen var dock vinden, då det har varit ganska blåsigt under arbetet och bron stod på en höjd på smala pistonger. Alltså fick vi anpassa arbetstiderna efter vindstyrkan, men det är vi vana vid.