Järnvägsbron över E18 i Västerås håller på att bytas ut. Hösten 2018 revs järnvägsbron för det ena spåret, och nu arbetas det för fullt med att bygga upp den nya.
Bron är en del av Mälarbanan och ligger ca 1 km norr om Västerås Central mot Stockholm. Det är en dubbelspårig bana och ett är avstängt för att kunna byta ut den delen av bron, medan tågtrafiken kan passera på det andra spåret samtidigt.
Vi kan det här med brosänkning
Just nu gjuts den nya bron, och när betongen har härdat kan formen rivas och sen ska den sänkas ner till rätt plats.
Tunga Lyft har fått i uppdrag att sänka den 950 ton tunga nya bron, samt lansera den ca 2 meter åt sidan. Detta för att den av säkerhetsskäl inte får ligga för nära den andra bron intill, eftersom det är en järnvägsbro med elspänning.
Vi använder ett hydrauliskt kransystem som lyfter bron så rakt som möjligt, eftersom någon del annars kan halka efter vilket kan leda till att bron spricker.
Brobytet genomförs för att kunna klara tyngre transporter. Sträckan är en viktig transportväg för stål, timmer och transformatorer, men de tyngre transporterna leds idag via andra färdvägar. När allt står klart 2020 ska dock även denna bro kunna klara den tyngre trafiken.
Vi på Tunga Lyft hjälper alltså tunga broar att klara ännu tyngre transporter. Tungt.