Göteborg håller på för fullt att utvecklas till en grön storstad i en växande och hållbar region, och utbyggnaden av Västlänken är en av de viktigaste delarna för att detta ska bli möjligt.
Här kommer kapaciteten öka för tåg i Göteborg, samt göra det mycket smidigare att använda kollektivtrafiken.
Första spadtaget togs i maj 2018, och vi på Tunga Lyft har under flera månaders tid hjälpt NCC att transportera armeringskorgar från tillverkningsplatsen meter ut till montageplatsen, som sen ska användas till tunnelväggarna.
Varje armeringskorg är 25 meter lång och 7 meter bred och 1 meter tjock. Här syns lyft av armeringskorg på 8 st lyftpunkter.
Totalt kommer vi att köra 200 transporter på 38 ton styck, och än så länge har vi klarat av närmare 70 stycken.Detta kunde vi göra genom att svetsa ihop två trailers till en dubbeltrailer, och sen bygga en specialkonstruktion ovanpå själva trailerns stålkonstruktion. Hela konkarongen dras sen 3-400 meter med hjälp av en 8-hjuls Tatra-lastbil.
Fullastad 8-hjulsdriven Tatra som dragbil
Momentet när armeringskorgen reses upp och sänks ned i schaktet där den gjuts till väggelement med ca 220 kubik betong.
Hela arbetet med Västlänken beräknas vara klart 2026, men den som väntar på något gott får helt enkelt vänta lite till.