Götaälvbron behöver bytas ut, så nu pågår bygget av Nya Hisingsbron för fullt. Vi på Tunga Lyft älskar broar, och är såklart inblandade i byggnationen.
Götaälvbrons bärande stål-huvudbalkar har åldrats och blivit spröda med åren. All belastning, och då räknas även gångtrafik, starka vindar och förändringar i temperaturen. Detta har påverkat bron som förbundit Göteborg sedan 1939.
Alltså behöver Götaälvbron bevakas dygnet runt, för att direkt kunna upptäcka eventuella förändringar i konstruktionen. En ombyggnad av bron skulle innebära att i stort sett hela bron behöver bytas ut – därför byggs Hisingsbron istället.
Tidigare i somras bistod vi vid att lyfta 4 stycken pyloner på plats, som vägde 94 ton styck och var 32 meter höga. De stod lastade på en pråm som bogserades fram, och vi kunde sen hjälpa en av våra branschkollegor att lyfta dem på plats med hjälp av en av deras stora mobilkranar.
Utmaningen med den här typen av uppdrag – när det handlar om väldigt höga saker som ska lyftas – är alltid vädret, då arbetet försvåras kraftigt om det blåser för mycket.
Vi hade dock tur de flesta dagarna, det var bara en dag när det var lite för blåsigt så vi fick skjuta på arbetet. Men det är inga problem för oss på Tunga Lyft – då jobbar vi på natten istället.
Tidsplanen säger att Hisingsbron kommer att öppna för bil, buss, cykel- och gångtrafikanter under våren 2021, och under sommaren kommer det läggas spår för spårvagnar. Hösten 2021 beräknas den alltså kunna öppna för all typ av trafik.